• Mediterar mig i form – 7 tips

    Jag har inget problem med att vila. Vara ledig, ha semester, slöa, hänga, bara vara och njuta av det lilla. Fel IMG_0291inledning. Jag är riktigt bra på´t och jag tycker väldigt mycket om det. Jag vet att det är viktigt och bra för mig. Det har inte alltid varit så och bland en del egen företagare låter det ibland som det vore vettigt att hålla sig ifrån vilan och köra verksamhet 24/7, det passar inte mig och blir inte trovärdigt utifrån vad jag arbetar med.

    2010 tog jag ett tydligt beslut i min verksamhet. Jag ville vara en lika god ledare till mig i Framgångsbyrån som jag varit när jag lett andra i arbete hos en arbetsgivare. Samma förväntningar ställda på mig som på de jag har haft som chef genom åren som anställd. Jag vill vara ledaren som förstår människors komplexitet och behov av flera delar för att fungera optimalt. För att kunna prestera som bäst hos kund, vid administration, planering och framtagning av nya affärsområden behövs förutom stimulans för kreativitet en stor del rekreation.

    Jag har bytt träningsform många gånger genom åren. Det var länge sen jag helt lät bli att träna. Det var något år när ryggen var så trasig att jag inte visste vad som var bra. Jag valde det sämsta. Men sedan några år är träning en given del dock av olika slag. Jag arbetar kontinuerligt på att lyssna på kroppen och försöka fatta vad den säger. Jag har plöjt ner många tusenlappar i PT´s, massörer, naprapater, osteopat, träningsarrangörer, homeopat och kostrådgivare. För jag är frisk som en nötkärna och vill vara stark och må så bra jag kan, då är det de privata ”kroppsarbetarna” som gäller.

    Så idag hade jag då tänkt förmedla nyttan med vila och återhämtning. Alla musklerna behöver vila mellan varven, även hjärnan och hjärtat. Jag är inte alltid världsbäst på att sova om nätterna. Då är vila och meditation ännu viktigare. Jag vill tipsa dig om några ljuvliga kompisar att ta hjälp av.

    Soundcloud. Du kan använda den från datorn eller via app i din smartphone. Här kan du söka upp Davidji och njuta av hans meditationer som är i snitt 20 minuter.

    Passa gärna på att lyssna på mina ljudfiler med visualiseringsövningar. Eller någon av höstpoddarna.

    Andrew Johnson. Underbara appar, kostnadsfria  och 15 minuters avslappning.

    Här kommer sju väl underbyggda fördelar med meditation. Finns så många fler.
    • Bättre minne
    • Kreativ kraft på jobbet
    • Reducerar stress
    • Bättre sömn (jag låter mest bli att gå och lägga mig..)
    • Hjälper hjärtat
    • Lindrar huvudvärk
    • Förbättrar andningen

    Det har gjorts studier där man såg hur de med starkt varierat kontorsarbete och många bollar i luften kunde förbättra sina arbetsresultat, såväl som att minnas lättare de uppgifter de utfört. Det emotionella tillståndet och medvetenhet förändrades till det bättre för de som mediterade regelbundet. IMG_0463

    Med mina appar kan jag med fördel ta en stund lite var som. Ja även på kontoret i stan där inget annat än fåtöljer finns. Är jag på hemmakontoret tar jag sängen eller soffan. Jag använder dem även på tåget mellan Stockholm och Skåne.

    Så vad gör du för att vila och återhämta dig? Berätta gärna i kommentarsfältet.

    3/97

    Inger, ikväll är det 90 minuter kundaliniyoga <3

     

6 svar

  1. Karin skriver:

    Växelbruk, att växla mellan att ge ut och tanka hem. Mellan att skapa, ge, leverera och återhämtning, rekreation och reflektion. Mellan stad och skog.

    Den kropp jag bor i blir glad och mår bra av olika former av träning och att vistas i naturen. Eftersom hjärnan har en tendens att bli uttråkad krävs omväxling så även här har olika träningsformer och rekreationsmiljöer avlöst varandra.

    Vi vet mycket om vad som är viktigt för att vi ska må som bäst. För att vara genuin är det självklart att också försöka leva sina sanningar, som emellanåt kommer upp i samtal med de som behöver hjälp av olika slag.

    En successiv utveckling i konsten att ta hand om sig själv, vartefter kunskap läggs till kunskap. En ständigt pågående process som innebär att bli alltmer lyhörd för både fysiska, mentala och känslomässiga behov. Så att jag mår bra och kan vara bra för de jag arbetar med och för.

  2. Aryel skriver:

    Tack Inger! Det här är ett inlägg vars budskap jag behöver ta till mig! Bortom de glättiga ”perfekta-kroppen-stressa-mindre”-knepen som får en ännu mer stressad jakt efter det ”perfekta”. Uppskattar det enkla naturliga i dina tips och tankar.

    Naturen. Skogen. Havet. Promenader är min största källa till vila just nu. Jag gillar oxå att åka iväg, ta paus och helig tid med människorna i mitt liv.

    Det som kroppen skulle jubla över är någon form av meditation kontinuerligt plus den träning som står på agendan så fort senaste förkylningsfasen gått över

    • inger skriver:

      Vad bra Aryel! Och naturen och skogen längtar jag ofta till.
      Önskar Dig frisk och stark!
      Inger 🙂

  3. Linda Örtengren skriver:

    Hej Inger!

    Jag ser fram emot att få följa med dig på din 100 dagarsblogg.

    För att fylla på brukar jag ta långa, varma bad. Vara ute och fotografera och bland vill jag bara ligga på soffan och ta en hederlig tupplur. Massage är också bra likaså värme.

    Skapa dig en bra dag!

    /Linda

    • inger skriver:

      Mmmm varma bad låter skönt!
      Glad att du följer händelseutvecklingen med #blogg100
      Njut våren Linda!
      Inger 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *