• Var min kund! För i h-vete!

    pennor - Kopia

    Ja så känns det. I slutet av april sa jag över telefon Ja till att bli kund hos ett företag som samlar utbildare och coacher på sin portal. Det var glada samtal med en engagerad säljare och jag tyckte verkligen att det lät bra. Jag ville tro att det här skulle bli toppen. Han ville lyfta fram att jag utnämnts till Årets Coach, han gav oss ett förmånligt pris, han berättade att det var många som sökte på coaching hos dem men de hade inte många coachföretag som var kunder hos dem. Vilket jag tänkte skulle innebära en stor marknadsfördel för oss. Jag säger mig vara en smart person så ansvaret är mitt att kolla upp dem ordentligt, ta referenser och bekanta mig med sidan ordentligt. Vilket jag tyckte att jag gjorde men i efterhand får tillstå att jag kunde gjort bättre. Jag föll för engagemanget och löften om nya kunder och bra placering på Google.

    Mina tveksamheter över beslutet började då en kundtjänstmedarbetare började jobba med de sidor som skulle upp på deras sida. Kopierad text och bild direkt från min hemsida. Det var fint men det var mycket som behövde korrigeras, många mail fram och åter. Vid första samtalet ville hon även sälja annonsplatser till mig, det var de platser på sidan där en logga kunde synas under rubriken; ”Rekommenderade utbildare”. Alltså inte alls några rekommendationer utan köpta placeringar. Där för övrigt platserna var slut. Då fanns ”Populärast just nu” – där kunde jag köpa en plats. Jag talade direkt om att jag tyckte det var ren humbug.

    Efter någon vecka såg deras sida annorlunda ut. Mina presentationer kom inte ens upp! Jag påpekade detta och fick veta att de höll på att göra om sidan, skulle bli bra sen men just nu var det lite dåligt. Dåligt? Jag syns inte! Jag hade talat om behovet av att saluföra två sommarkurser, NU, inte i september. NU! Samt det fenomenala sommarerbjudande på coaching vi har nu över sommaren. Dessa skulle gå ut i speciella riktade utskick en gång i månaden. Det har de inte gjort.

    När jag efter fyra veckor talar om att jag inte vill vara med längre då blir jag till slut kopplad till den ursprunglige säljaren, han är tydligen min kontaktperson. Lika bra som han var på att vara en engagerad säljare är han en person som vägrar släppa en kund. Mina ”klagomål”, som han väljer att kalla det, har han åtgärdat på följande vis, han förlänger mitt avtal med en månad samt har lagt mig på en topp tre placering i sökflödet, något man annars får betala 900 kr/månaden för. Så även där kan man köpa sig en fördel. Han framhärdar att han inte gjort annat än försökt göra mig nöjd, att han förstår mig till 100% och lyssnar. Jag vill säga att det är den precisa motsatsen.

    Jag tänker hur det skulle vara för mig och Framgångsbyrån STHLM. om jag bemötte mina kunder så här? Säljaren har när jag beskrev detta scenario kontrat med att mitt sätt är att ”ge upp”. Ja och det sitter uppenbarligen hårt inne att ge upp mig som kund. Som kund har jag ett annat fokus än när jag säljer mina tjänster, som missnöjd kund ger jag inte upp. Idag önskade säljaren mig trevlig sommar. Imorgon pratar jag med hans chef.

    Var min kund! För i h-vete! Funkar inte på mig.

    Inger

     

     

    Inlägg taggade med ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>