• Makalös service bryter vanor

    nespresso

    Jag har varit en kaffenörd sedan 1990 när jag lärde mig att hantera den stora kaffemaskinen på hotellet i Como. Il padrone, Augusto gick nogsamt igenom hur en perfekt espresso skulle bryggas.

    1999 började arbeta på en nystartad coffee shopkedja som dessvärre gick i putten, Seattle Coffee factory, ett par år senare. De hade helt rätt kvalitetsinställning till kaffets ädla konst och jag gillade verkligen att servera ett kaffe som kunderna snabbt kom att älska. En av våra grundteser var att utbilda kunderna, marknaden så att de kände igen en riktigt bra espresso och dito kaffedrinkar. De skulle veta att hos oss fick de kvalitet. Varje gång.

    År 2001 pluggade och skrev en uppsats om kaffets historia. En underbar nördtext jag fortfarande gärna refererar till.

    På hemmaplan ägde jag under några år en ljuvlig liten  espressobryggare. Jag har moccabryggare, pressodito och en porslinsfilterbryggning. Aldrig har jag haft en kaffebryggare.

    Jag har åsikter om kaffet som bryggs på stan. Det just nu megastora Espressohouse har helt tappat stinget och mig som kund. De har i stort sett inget kaffe i sin latte eller cappuccino. De frågar A l l t i d om du vill ha en extrashot, vilken du givetvis får betala för, och inte ens då smakar det kaffe.

    För drygt en månad sedan fick jag möjligheten att köpa en begagnad Nespressobryggare. För 100 spänn var den min. Sugen på espresso som jag var och inte ännu har jag lyckats besluta mig om vilken investeringsnivå jag ska ligga på för att köpa en ”riktig” espressobryggare, så slog jag till. Jag har aldrig tänkt köpa en sån här maskin. Den är ju automatisk. Espresso är ett hantverk! Men… jag provade. Jag gick till Nespressobutiken på Kungsgatan, där kaffet inköps. Tjusig butik. Snygga displayer, uppklädd personal. Och Så Rackarns Trevliga! Kaffet smakade hur fint som helst. Jag gick dit igen för påfyllning. Lika Vansinnigt Engagerade och Trevliga! Med nytt kaffe för ett gäng hundralappar kommer jag hem till en maskin som inte pumpar upp vattnet! Va?! Ingen garanti, inga kvitton. Vad göra? Går till butiken igår, söndag, med idén från en vän på facebook att den kan behöva göras ren och att jag ska köpa något kit till det. Samma kille som sist jag handlade. Supertrevlig! Vi pratar alternativa maskiner OM min inte skulle hosta igång. Jag får ett nummer jag ska ringa på måndag, de kommer guida mig på telefon.

    Idag ringer jag numret. Tre minuters väntan och sedan guidar han mig igenom några enkla handlingar med min maskin och vips så fungerar den! Jag är kär i Nespresso. Jag är kär för att de är så vanvettigt, ovanligt, genuint trevliga och engagerade i mig som kund. De gillar sin produkt och de gillar mig.

    Goda relationer till sina kunder imponerar på mig.

     

    Inger

    78 av #blogg100

     

    Inlägg taggade med ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *