• Mottagaren av feedback

    IMG_1055

    Jag pratar ofta med mina klienter om deras eget ansvar i deras behov och mottagande av feedback. Det finns en mängd att läsa om hur feedback ska lämnas, varför det ska lämnas, när och vad det kan göra för nytta för mottagaren. När jag lämnar feedback på någons prestation fokuserar jag först på allt bra, grymt, kul, nytt och positivt. Jag ställer gärna en fråga till mottagaren, ”Vad tycker du att du gjorde bra?”. Och sen hjälper jag mottagaren att hålla sig där. Och det brukar behövas. Mottagaren börjar slira och beskriva det som den är mindre nöjd med. Då puttar jag tillbaka dem på vägen, ”Så vad gjorde du mer som var bra?”. Efter att jag fyllt på med allt bra jag upplevt tar jag de delar som jag uppfattar som utvecklande. Som jag uppfattar som utvecklande. Min feedback är ingen sanning. Det är det jag sett och upplevt. Ihop med det mottagaren upplevt närmar vi oss.

    Att leverera utvecklande feedback kan låta; ”Vad hade du kunnat göra annorlunda i den situationen?” eller ”Vad hade hänt om du gjort si?”. Tanken i det läget är att belysa olika möjligheter som mottagaren kunde valt. Samt öppna upp för samtal som i sin tur ger lärande genom reflektioner.

    Mottagaren ska ju givetvis få ut något av feedbacken och har ett eget ansvar i att fråga efter förtydliganden och djup. När vi exempelvis får till oss, ”Vad bra du var!” är det lätt att säga tack. Gör det, och lägg till, ”- vad glad jag blir. Berätta mer, vad var det jag gjorde bra?”. För att det är där det finns information till dig som är användbar. För du som mottager av feedback vill lära dig mer om vad som uppfattas som bra. Mer om hur du uppfattas. För att kunna välja att göra mer av det.

    Nästa del av ditt ansvar som mottagare är att ta in den andres upplevelse av din prestation som just den andres upplevelse. ”Idissla” den andres upplevelse. Var öppen och nyfiken på vad den andre sett och hört. Vad vill du behålla, vad vill du utveckla eller vad är för dig ointressant?     IMG_1056

    Som mottagare av feedback kan vi ibland bli varse att den som ger den, inte har en aning om hur det ska gå till. Då är din egen reflektion den viktiga och till stor hjälp.

    Påskdagen går mot sitt slut och jag har hunnit sova ut, njuta långsam frulle, äta påsklunch med mor, köpa balkongbord, sortera kvitton, ätit middag och spikat upp en ny tavla.

    Inger

    36 av #blogg100

    Inlägg taggade med

2 svar

  1. Tina skriver:

    Jag gillar att få feedback för att se hur jag har utvecklats och kan fortsätta utveckla mig. Att enbart få svaret jo du var bra ger mig ingenting för jag vill ha mer. Jag gillar att ge feedback och då är en fråga viktig att förstå vad som var meningen med det hela och det är detta jag ska ge feedback på.

    • inger skriver:

      Ja visst är feedback bra! Det är så mycket information att göra något bra av. Vad tar jag med, vem är jag i det, vad upplever jag.. osv. Kul Tina!
      //Inger

Lämna ett svar till inger Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *