• Coachprocessen

    Fick ett nyhetsbrev härom dagen. Det handlade om affärscoaching. Det handlade också om hur företaget lagt till beteendeanalys som verktyg för att ”komma närmre klienten”, som de beskriver det. Kaffe+nyheter+glasögon+kalender - Kopia

    Hur kan vi använda beteendeanalys för att göra vår coaching mer effektiv?
    När vi använder en beteendeanalys som är baserad på DISC och forskningen av M. Marston får vi ett underlag som gör det möjligt för oss att möta vår klient på ett mer effektivt sätt – bland annat genom att öka närheten och vår förmåga att ställa utmanande frågor. Det viktigaste syftet med analysen är dock att ge klienten ett underlag för dennes egna insikter och utveckling.

    Det här stärker min uppfattning att en del företag använder coaching som metod utan att flertalet coacher i organisationen är utbildade i just coaching. Eller helt enkelt kompromissar med sin etik och sina kunskaper. Det visar att man också går i kundens och marknadens fotspår av okunskap för vad coaching är.

    Hur? Ett resultat av en beteendeanalys skapar inte förtroende till samtliga enskilda klienter, det gör Du, coachen. En beteendeanalys tar dig inte närmre klienten du har framför dig. Resultatet på pappret är en del av personen. Att en erfaren och kompetent coach skulle öka sin förmåga till utmanande frågor utifrån resultatet av vem klienten framstår som efter färdig analys, stämmer inte heller.

    ”…får vi ett underlag som gör det möjligt för oss att möta vår klient på ett mer effektivt sätt…” effektivitet och närhet talar emot varandra i mänskliga möten. Det är ord som däremot appellerar på kvartalsekonomi och beslut tagna på feltolkade antaganden om coaching – och utvecklingsprocesser.

    Om det viktigaste syftet med analysen är att, ”…ge klienten ett underlag för dennes egna insikter och utveckling.” Då behövs inte coachingen. Då kan du ge klienten pappret i handen. Insikterna av att läsa hur jag är, enligt analysen, är en sak. Skapa medvetenhet, som är en av coachingens stora vinster, kommer av en erfaren, nyfiken, värderingsfri och agendafri coach som möter sin klient i samtal, här och nu.

    Jag tror fortfarande på vikten av att utbilda marknaden i vad coaching är och kan resultera i. För det är då beställaren av coaching får det den önskar.

    Beteende – och personanalyser kan vara ett kartläggningsverktyg, en före – och eftermetod, ett verktyg för att visualisera olikheter, kraft och utvecklingspotential i en organisation. Blanda inte ihop det med vad som sker i samtalet med en enskild klient. Att lägga fram ett resultat som coach framför en klient och säga, ”nu ska vi prata om hur du är” är att kommer med egen agenda. Etiskt oriktigt. Använd en hammare för att slå i en spik och skruvmejsel till skruven.  LOGO_ICOACH_multicolor_rgb_WEB

    Inger

    13 av #blogg100

     

    Inlägg taggade med , ,

2 svar

  1. MarieLouise skriver:

    Bra noterat Inger vi coacher behöver kliva fram och beskriva mer för klienter och upphandlare vad coaching handlar om. Dessutom ser det ut som att det ”passar” att slänga in coaching som en marknadsförings term?

    • inger skriver:

      Så är det verkligen. Vi får bevis på bevis.. Ack så konstigt att den som inte coachar vill kalla sig coach men coacher med jämna mellanrum får svidande kritik för otydlighet.
      Kul vara med och bryta mark 🙂
      Tack! och kram Inger

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *