• Ansvarssjukan – och vägen till frihet!

     

    Sist kallade journalisten det för ”enormt kontrollbehov” och denna gång var det ”ansvarssjukan” som fascinerade. Jag tycker de bakomliggande faktorerna är så viktiga att de får kalla det vad de vill när de vill prata med mig om det och skriva. Det finns så många som sitter fast i det här mönstret att det är gott att veta att vi kan prata om det.

    Omtyckt, respekterad, omtalad, medbjuden, delaktig och inte bortglömd. Allt detta rörde sig i mitt huvud förut. Jag har definitivt inte varit någon dörrmatta åt alla. Jag har sagt min åsikt, ibland. Men jag var även martyr. Jag tog ändå på mig saker enbart för att bli uppskattad. Okej, naturligtvis för att hjälpa eller vara snäll mot någon annan men jag suktade mest för egen del efter uppskattningen, berömmet och förväntan av att den personen alltid skulle tänka om mig att jag var snäll och omtänksam. Att bli bortglömd var en katastrof för mig. Dumpad, lämnad, övergiven – ruskiga ord, avgrundsdjup känsla. Min väg har varit snårig. Det är förändringens väg oftast.

    Prövningarna fortsätter. ”Vi möter de människor vi behöver.” så är det fortfarande. Jag får övning varje dag om jag vill. I mitt nya mentala tillstånd är jag tydlig. Tydlig med vad jag vill. Tydlig med mina förväntningar. Har jag missat det tar jag ansvar för det och lägger inte ut min besvikelse på någon annan utan noterar min miss. Jag har inget duktigbehov kvar. Inte i relation till andra. Att visa upp min duktighet. Jag vill göra ett bra jobb och har en hög ambitionsnivå men den baseras på glädjen för min egen utveckling och min förmåga att göra skillnad i samarbetet med andra. 

    För att ge dig något mer konkret delar jag gärna med mig av några av mina beprövade tips:

    • Kör en vecka när du aktivt byter ut alla ”måste” mot ”jag vill” eller ”jag behöver”. Då kommer man på hur  lite man egentligen är tvingad till, som att ha glöggfest i år igen fast man inte vill. Det är ett bra sätt att komma i kontakt med dina behov, det du behöver för att må bra.
    • Släpp kontrollen. Lättare sagt än gjort, kanske. Fråga dig vad du egentligen kan kontrollera? När du inser att du inte kan kontrollera något utanför dig själv, t ex vad folk tycker om dig, så kan du istället börja ta ansvar för det du kan påverka: som ditt eget mående.
    • Var snäll mot dig själv. Se på ditt förändringsarbete med nyfikenhet, och på obekväma situationer som bra tillfällen för övningar.
    • Prova säga nej till människor du alltid säger ja till.
    • Prova vara den som kommer sent till en träff med någon och ha endast en ursäkt, ingen lång förklaring.
    • Ta hjälp. Certifierad coach eller en KBT terapeut kan vara din partner i arbetet mot att få en balans i ansvaret i ditt liv. Det är så typiskt duktiga människor att klara av allt själv, vill du ha nya resultat? Prova något nytt!

    Ha Dig nu en fin helg! Gör något oansvarigt 😉

    Inger

     

     

     

    Inlägg taggade med , ,

4 svar

  1. […] mer av sin visdom serverad på Ingers sätt. Läs reportaget om Inger och hennes gamla kompisar Kontrollbehov och Ansvarssjuka i tidningen MåBra. Hennes beprövade tips är […]

  2. Väldigt bra skrivet och många har anledning att ta till sig av dina råd!

    • inger skriver:

      Tack Kikki! Ja befrielsen ligger bortom ansvaret 🙂 Enligt mina erfarenheter.
      Ha det fint!
      Inger

  3. […] som har slutat tro på slumpen, turen och räkmackan har sedan 2007 gjort bokslut varje år. Jag menar inte det som är baserat på siffror och […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *